آموزش سئو, دیجیتال مارکتینگ

تاریخچه کامل سئو و موتورهای جستجو

تاریخچه سئو

به‌وجود آمدن سئو به حدود سال 1991 میلادی برمی‌گردد. سئو در زندگی نسبتاً کوتاه خود، خیلی زود بالغ شد و تکامل یافت.

با وبسیلا همراه باشید تا با بررسی گذشته تا بحال، دلایل تولد سئو و تا به این اندازه مهم‌شدن سئو را کشف کنیم. موضوعی که بیشتر شبیه به یک داستان است. پس با داستان سئو همراه شوید.

تاریخچه‌ موتورهای جستجو

اولین ایده برای ایجاد بایگانی مشترک برای تمام داده های جهان در سال 1945 به ثمر نشست. در ماه ژوئیه، دکتر ونوار بوش، مدیر وقت دفتر تحقیق و توسعه، مقاله ای را در the Atlantic منتشر کرد و در آن “مجموعه ای از داده ها و مشاهدات، استخراج ماده‌ای برابر از پرونده ی موجود و درج نهایی مطالب جدید به بدنه عمومی پرونده ی مشترک” را پیشنهاد داد که به عبارت دیگر می شود گوگلِ امروز.

چندین دهه بعد، در سال 1990، آلن امتاج، دانشجوی دانشگاه مک گیل، Archie را ایجاد کرد، که به گفته برخی، اولین موتور جستجو بوده است. اگرچه طبق تحقیقات بیل اسلاوسکی، بنیانگذار سئو، این موضوع هنوز جای بحث دارد.

با این حال، Archie همان چیزی بود که اسلاوسکی “بهترین راه برای یافتن اطلاعات از سرورهای دیگر در اینترنت در آن زمان” نامید و در واقع هنوز عملیاتی بسیار اساسی است.

تاریخچه موتورهای جستجو

در دهه بعد، چندین تحول محوری مشاهده شد و نسخه های تجاری تری از موتورهای جستجو که امروزه آن ها را می‌شناسیم، شکل گرفت.

  • فوریه 1993: شش دانشجوی استنفورد، Architext را ایجاد کردند که بعداً موتور جستجوی Excite شد. برخی، مانند موتور جستجوی Land (SEL)، می‌گویند که Exciteانقلابی در نحوه فهرست بندی اطلاعات ایجاد کرد و با مرتب سازی نتایج براساس کلمات کلیدی موجود در محتوا و بهینه سازی باطن، یافتن اطلاعات را آسان تر کرد.
  • ژوئن 1993: متیو گری شبکه جهانی وب Wanderer را شروع کرد که بعدا به Wandex معروف شد.
  • اکتبر 1993: مارتین کوستر، ALIWEB را معرفی کرد، که به صاحبان سایت اجازه می داد صفحات خود را ارائه کنند که البته متاسفانه بسیاری از دارندگان سایت از این موضوع بی اطلاع بودند.
  • دسامبر 1993: حداقل سه موتور جستجوگر وجود داشتند که از ربات تغذیه می کردند. JumpStation ، RBSE spider و World Wide Web Worm که به احتمال زیاد به این معنی است که آنها توسط ربات های وب طراحی شده بودند برای رفتن در سرورها و محتوای سایت ها تا بتوانند نتیجه بگیرند.
  • 1994: موتورهای جستجوی Alta Vista ، Infoseek ، Lycos و Yahoo همه به نتیجه رسیدند.
  • 1996: لری پیج و سرگئی برین، بنیانگذاران گوگل، ساخت موتور جستجوی خود را که در ابتدا BackRub می نامیدند، آغاز کردند.
  • آوریل 1997: AskJeeves معرفی شد و سپس به com تبدیل شد.
  • سپتامبر 1997: com به عنوان نام دامنه ثبت شد.

شایان ذکر است که نزدیک به دوازده سال بعد، در ژوئن 2009، مایکروسافت Bing را منتشر کرد. نسخه های قبلی آن با نام های Live Search، Windows Live Search وSearch  MSN نیز شناخته می شد.

اما اینجا جایی است که سئو خودش وارد می شود. با رایج تر شدن موتورهای جستجو و استفاده گسترده از آن، صاحبان سایت به مرور هوشمندانه‌تر عمل می‌کردند. همانطور که انجمن سئوی Moz گفته است، مشخص شد که با انجام برخی اقدامات ساده، می توان نتایج موتور جستجو را دستکاری کرد و از اینترنت درآمد کسب کرد.

پس از صحبت در مورد تاریخچه موتورهای جستجو، به بیان داستان تاریخچه سئو می‌پردازیم.

تاریخچه سئو

تاریخچه کامل سئو

دهه ی 90

با افزایش افرادی که از اینترنت و موتورهای جستجو استفاده می‌کردند، یافتن اطلاعات آسان تر می شد. همانطور که در بالا ذکر شد، مشکل فقط کیفیت آن اطلاعات بود.

در حالی که نتایج موتور جستجو با کلمات پرسش های کاربر مطابقت داشت، اما معمولاً فقط به همین محدود می شد، زیرا تعداد زیادی از صاحبان سایت برای پر کردن از کلمات کلیدی استفاده می کردند. بارها و بارها تکرار کلمات کلیدی در متن برای بهبود رتبه بندی (که هیچ معیاری برای آن وجود نداشت)، ترافیک را به صفحاتشان هدایت می کرد و تعداد قابل توجهی را برای تبلیغ کنندگان بالقوه تولید می کرد.

البته کمی تبانی هم وجود داشت. به گفته SEL ، مردم علاوه بر پر کردن کلید واژه ها، برای افزایش قدرت خود از بک لینک های بیش از حد و هرزنامه استفاده می کردند. در آن زمان نه تنها معیار رتبه بندی وجود نداشت بلکه الگوریتم‌های موتورهای جستجو نیز به این افراد کمک می‌کرد. همچنین اصلاحات بعدی نیز این مورد را برطرف نمی‌کرد.

اما بعد، دو دانشجوی استنفورد به ایده ای جدید رسیدند.

وقتی پیج و برین تصمیم گرفتند گوگل را ایجاد کنند، این یکی از مشکلاتی بود که آنها می خواستند حل کنند. در سال 1998، این دو مقاله ای را با عنوان ” آناتومی موتور جستجوی فرامتنی در مقیاس بزرگ” در استنفورد منتشر کردند و در آن نوشتند:

مدل تجاری غالب برای موتورهای جستجوی تجاری، تبلیغات است. اهداف کسب و کار تبلیغاتی همیشه با ارائه جستجوی با کیفیت به کاربران مطابقت ندارد.

در همان مقاله بود که پیج و برین برای اولین بار به رتبه صفحه اشاره کردند. فناوری‌ای که گوگل برای کمک به رتبه بندی نتایج جستجو براساس کیفیت و نه فقط کلمات کلیدی استفاده می کرد.

تاریخچه سئو

اوایل دهه2000

اوایل دهه 2000 آغاز تصاحب گوگل بود. گوگل در روند ساخت فناوری موتور جستجوگر کمتر با محوریت تبلیغات، شروع به ارائه رهنمودهایی برای سئوی کلاه سفید کرد.

2000-2002

اما به گفته ی Moz، این رهنمودها هنوز تاثیری واقعی در رتبه بندی نداشته اند. این تا حدی به این دلیل است که رتبه صفحه براساس تعداد پیوندهای ورودی(که یکی از موارد سئو خارجی سایت است) به یک صفحه داده می شود. هر چقدر بیشتر باشد، رتبه بالاتر است. اما هنوز راهی برای اندازه گیری صحت این پیوندها وجود ندارد. برای اوایل دهه 2000، وبلاگ فناوری بازاریابی می گفت هنوز هم می توان از این روش های لینک دهی برای رتبه بندی صفحاتی که حتی به معیارهای جستجو مرتبط نبودند هم استفاده کرد.

اما در سال 2001، برین و پیج در “Charlie Rose” ظاهر شدند و زمانی که میزبان از آنها پرسید “چرا اینقدر خوب کار می کند؟ “برین عنوان کرد که در آن زمان گوگل فقط یک موتور جستجو بوده و نه چیز دیگری، و به “وب به عنوان یک کل، و نه فقط کلمات موجود در هر صفحه” نگاه می کرد. این لحن، برخی از گرایش های اولیه به‌روزرسانی الگوریتم را تعیین کرد که شروع به بررسی دقیق تر این کلمات کرد.:

2003-2004

در نوامبر 2003، این رویکرد وب در مورد چیزهای فراتر از کلمات با به روزرسانی “Florida” به الگوریتم گوگل شکل گرفت. بعضی سایت ها رتبه خود را در صحفه نتایج موتور جستجو یا SERP از دست دادند تا پاسخ به فلوریدا را اعتراض گسترده ای بدانند، اما باید توجه داشته باشید که بسیاری از سایت ها نیز از این تغییر استفاده کردند. این اولین مورد اصلی در مورد مجازات سایت هایی بود برای مواردی مانند پر کردن کلمات کلیدی که نشانگر تأکید گوگل برای حل مشکل کاربر بود.

در سال 2004، یکی از ابتدایی ترین نسخه های جستجوی صوتی گوگل، در آنچه نیویورک تایمز آن را آزمایش نیمه تمام خواند، وجود داشت. اگرچه در آن زمان این فناوری تا حدی نوپا بود و فقط به بررسی دستورالعمل ها می پرداخت اما این همچنین سیگنالی برای اهمیت آینده موبایل در سئو بود. کمی منتظر باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

جستجو در گوگل با صدا

2005: سال بزرگی برای سئو

سال 2005 یکی از بزرگترین سال ها در دنیای موتورهای جستجو و تاریخچه سئو بود. در ژانویه ی آن سال، Google با Yahoo و MSN برای ویژگی Nofollow متحد شدند، که بخشی از آن برای کاهش پیوندها و نظرات هرزنامه در وبسایت‌ها، به ویژه وبلاگ‌ها ایجاد شده بود. سپس در ماه ژوئن، گوگل اولین نتایج جستجوی خلق شده را ارائه داد که از سابقه جستجو و مرورگر افراد برای مرتبط تر کردن نتایج استفاده می کرد.

در نوامبر آن سال، Google Analytics راه اندازی شد که امروز نیز برای اندازه گیری میزان بازدید و بازگشت سرمایه به کار می رود. در ادامه تصویری از گوگل آنالیتیکس در آن زمان را مشاهده می‌کنید.

گوگل آنالیتیکس

2009: اصلاحات سئو

در سال 2009، دنیای موتورهای جستجو کمی تغییر کرد. Bing برای اولین بار در ژوئن آن سال به نمایش گذاشته شد که مایکروسافت با حالتی تهاجمی آن را به عنوان موتور جستجوی بازاریابی که نتایج به مراتب بهتری نسبت به گوگل ارائه می دهد، معرفی کرد. اما همانطور که SEL پیش بینی می کرد، Bing نه قاتل گوگل بود، و نه توصیه هایش برای بهینه سازی محتوا به طور قابل توجهی با گوگل در تضاد بود. در واقع، طبق موتور جستجوگر ژورنال، تنها تفاوت قابل توجه Bing، اولویت قرار دادن کلمات کلیدی در آدرس های اینترنتی و همچنین ترجیح دادن کلمات با حروف بزرگ و صفحات از سایت های بزرگ بود.

در ماه آگوست همان سال، گوگل با ارائه پیش نمایش تغییر الگوریتم کافئین برای آزمایش زیرساخت های نسل بعدی از مردم کمک خواست که به گفته ی Moz برای سرعت بخشیدن به حرکت آهسته، گسترش شاخص و تلفیق نمایه سازی و رتبه بندی که طراحی شده در زمان واقعی بود.

کافئین تا تقریباً یک سال بعد نیز هنوز به طور کامل معرفی نشده بود تا زمانی که سرعت موتور جستجویش را بهبود بخشید اما در دسامبر سال 2009، یک جستجوی ملموس در زمانی واقعی با نتایج جستجوی گوگل عرضه شد که شامل مواردی مانند توییت ها و اخبار فوری بود. این حرکت تأیید کرد که سئو دیگر فقط برای مدیران وب نیست و از آن لحظه به بعد روزنامه نگاران، نویسندگان وب و حتی مدیران جامعه اجتماعی باید محتوا را برای موتورهای جستجو بهینه می کردند.(این موضوع بنای باکیفیت‌شدن محتواها را گذاشت و در ادامه باعث به‌وجود آمدن مفهومی تحت عنوان اعتبار محتوا شد.)

2010 تا کنون

وقتی در گوگل یک پرسش را جستجو می کنید، پیشنهادات آن به شما به نوعی سرگرم کننده است. این به لطف فناوری Google Instant است که در سپتامبر 2010 عرضه شد. در ابتدا Moz می گفت این باعث می شود که سئو از بین بروند، تا زمانی که آنها متوجه شدند که این موضوع هیچ تأثیری در رتبه بندی ندارد.

اما از سال 2010 به بعد، همراه با تحول سئو، Google Instant فقط مرحله دیگری از ماموریت موتور جستجو برای حل مشکلات کاربر بود. علی رغم برخی جنجال ها در مورد صفحاتی که در واقع رتبه بندی آنها با بررسی های منفی آنلاین ارتقا یافته بود، گوگل گفت، این الگوریتم برای جریمه کردن سایت ها با استفاده از چنین روش هایی تنظیم شده است.

گوگل در گذر زمان

اطلاعات بیشتر در Google Instant، حدود سال 2010:

در آن سال همچنین محتوای رسانه های اجتماعی در سئو به طور فزاینده ای اهمیت یافت. در دسامبر 2010، هر دو Google و Bing سیگنال های اجتماعی را اضافه کردند که ابتدا هر پست نوشته شده در فیس بوک را، نمایش می داد و همچنین شروع به دادن رتبه ی صفحه به پروفایل های توییتر کرد. البته اهمیت Twitter در سئو به همین جا ختم نشد.

2011: سال پاندا

روند مجازات سایت ها برای بازی ناعادلانه الگوریتم گوگل همچنان ادامه دارد. برخی از این حوادث بیش از سایر موارد علنی بود، از جمله یک مورد Overstock.com در سال 2011. در آن زمان، طبقWall Street Journal، دامنه هایی که به .edu ختم می شدند معمولاً از نظر گوگل از اقتدار بالاتری برخوردار بودند. Overstock با درخواست از موسسات آموزشی برای پیوند دادن به سایت خود از آن به نفع خود استفاده کرد و از کلمات کلیدی مانند “جاروبرقی” و “تخت های دو طبقه” استفاده می کرد و در ازای آن به دانشجویان و اساتید تخفیف می داد. این پیوندهای ورودی می توانست رتبه بندی Overstock را برای پرسش های دارای چنین کلمات کلیدی بهبود ببخشد، تا اینکه Overstock در سال 2011 این عمل را متوقف کرد و بلافاصله پس از آن گوگل آنها را مجازات کرد.

همچنین در فوریه سال پاندا بود که به روزرسانی الگوریتمی که مزارع محتوا را از بین می برد، برای اولین بار عرضه شد. این ها سایت هایی با مقادیر زیادی از محتوای کم کیفیت و مرتباً به روز شده بودند که تنها با هدف هدایت نتایج موتور جستجو نوشته شده بودند. آن ها همچنین تمایل داشتند که نسبت تبلیغ به محتوا بالا باشد، که پاندا برای این ترفند ها آموزش دیده بود.

پاندا خود چندین بار به روز شده بود. آنقدر زیاد که Moz در جدول زمانی تغییر الگوریتم گوگل، از لیست مواردی که بعد از سال 2011 مهم نبودند، خودداری کرد. جدول زمانی، حتی با وجود این محرومیت، هنوز بیست و هشت به روزرسانی پاندا را تا جولای 2015 نشان می دهد که اندازه گیری تأثیر اکثر آنها دشوار بود.

2012: همراه آن یک پنگوئن آمد

در آوریل 2012، گوگل آنچه را ” گام دیگری برای پاداش دادن به سایت هایی با کیفیت بالا” عنوان کرد، برای اولین بار بسیاری از به‌روز رسانی های پنگوئن، حذف کرد و در جریان اعلام آن، پست وبلاگ Bing را که ماه قبل در مورد تغییر چهره ی سئو جستجو کرده بود، تأیید کرد. پنگوئن، سایت هایی را هدف قرار می داد که با ظرافت بیشتری از روش های سئوی کلاه غیر سفید استفاده می کردند؛ به عنوان مثال، سایت های دارای محتوایی که ممکن است بیشتر آموزنده باشد، اما همچنین با لینک های ناخواسته ای که هیچ ارتباطی با صفحه ی H1 ندارند، پراکنده شده اند.

شایان ذکر است که سال 2012 با به روزرسانی “Above The Fold “، بازگشتی به مقاله ی اصلی ضد تبلیغات سنگین گوگل داشتیم که شروع به پایین آوردن رتبه بندی سایت های دارای فضای تبلیغاتی سنگین در نیمه ی بالای صفحه کرد.

در نهایت، گوگل فراتر از هدف قرار دادن محتوای هرزنامه خود رفت. به روزرسانی الگوریتم Payday Loan که در ژوئن 2013 به آن اشاره شد و در ماه مه بعدی رسماً عرضه شد، در واقع بیشتر روی سوالاتی متمرکز بود که احتمالاً نتایج ناخواسته ای ایجاد کرده بودند. گوگل سیستم رتبه بندی خود را تنظیم کرد تا از این طریق نتایج هرزنامه را برطرف کند و اگرچه لزوماً بر سئوی سایت های قانونی تأثیر نمی گذاشت اما تلاش می کرد تا نتایج جستجو را معتبر نگه دارد.

گوگل محلی می شود

در سال 2014 گوگل با رعایت سنت به روزرسانی الگوریتم های حیوانات، “Pigeon” یا کبوتر را منتشر کرد که تأثیر زیادی بر نتایج جستجوی محلی داشت. در آن زمان به نظر می رسید که برای بهبود نمایش داده ها، نقشه ای طراحی شده است که با برخی از همان فناوری که برای سایر توابع جستجوی آن اعمال شد، مانند: نمودار دانش، تصحیح املا و کلمات مترادف شروع به اصلاح کرد. جستجوهای محلی به یک معضل بزرگ تبدیل می شدند و این کار همینطور ادامه داشت.

سپس ، در سال 2015 …

احتمالا بزرگترین اطلاعیه سئو پس از سال 2010، به روزرسانی موبایل در آوریل 2015 توسط گوگل باشد، زمانی که وبسایت های غیر موبایل پسند شروع به کسب رتبه های پایین تر می کردند. این بدان معناست که دیگر سئو تنها در مورد کلمات کلیدی و محتوا نبود بلکه طراحی تعاملی نیز اهمیت داشت.

گوگل با یک آزمایش سازگاری با موبایل که به مدیران وب امکان می داد مشکلات احتمالی را مشاهده کرده و قبل از راه اندازی تغییراتی ایجاد کنند، این تغییر را از قبل، در فوریه 2015 اعلام کرد. این آخرین مورد از به روزرسانی های تلفن همراه گوگل نبود. در آگوست 2016، از برخورد با پنجره های بازشونده تلفن همراه خبر داد.

تاریخچه سئو

تاثیر افزایش استفاده از تلفن همراه در سئو

از آنجا که میزان استفاده از تلفن همراه در حال افزایش است و بیش از نیمی از کاربران از موبایل برای جستجوی خود استفاده می‌کنند، منطقی است که سئو همچنان به آن سمت متمایل شود.

این مورد از قبل با مطلوبیت گوگل نسبت به تجربه کاربری دوستانه تلفن همراه آشکار شده است. ما پیش بینی می کنیم که موج آینده سئو عمدتا مربوط به جستجوی صوتی باشد که تاریخچه ی پیچیده خود را دارد و در حال افزایش است. در حال حاضر 20٪ از جستجوهای گوگل به صورت صوتی انجام می شود، همچنین 25٪ از جستجوهای Bing و این با ظهور چنین دستیارهای شخصی دیجیتال مجهز به صدا، مانند Amazon’s Alexa همراه است.

اگرچه ممکن است هنوز روش مشخصی برای بهینه سازی جستجوی صوتی وجود نداشته باشد که البته عمدتا به دلیل کمبود تجزیه و تحلیل در آن زمینه است اما ما پیش بینی می کنیم که این منابع در دسترس قرار بگیرند و یک ستون مهم دیگر از سئو را ایجاد کنیم.

بومی سازی سئو

اما این مسئله ی بومی سازی در سئو و بهینه سازی نتایج را در سطح منطقه مطرح می کند. این امر به ویژه در حوزه جستجوی صوتی صدق می کند. به عنوان مثال Yelp و سایر تجمع کنندگان تجاری برای پاسخ به سوالات صوتی در مورد آنچه در این نزدیکی است استفاده می شوند. این یک فرصت سئو برای مشاغل محلی است با اطمینان از این که لیست های آنها جامع، دقیق و بهینه شده برای ارجاع در سایت های افراد باشد.

local SEO

اجتماعی شدن سئو

در حالی که مقدمه جستجوی گوگل در زمان واقعی در سال 2009 دارای برخی پیامدهای اجتماعی بود اما باز هم رسانه های اجتماعی در حال تبدیل شدن به بخشی اصلی از استراتژی سئو هستند. به عنوان مثال، هنگامی که موتور جستجو در سال 2011 نمایه سازی توییت‌ها را آغاز کرد، اشاره به آینده‌ای داشت که در آن کاربران به همان روشی که از طریق جستجو انجام می دهند، در شبکه های اجتماعی اطلاعات می گیرند. در واقع، این نمایه سازی ممکن است نسخه ی گوگل برای اثبات آینده باشد. اگر تصور کنید برای زمانی که مردم دیگر از موتورهای جستجو به روشی که اکنون استفاده می کنیم استفاده نمی کنند.

به عنوان مثال نام فرد مشهوری را تایپ کنید. مثلاً چارلی رز، صفحه اول نتایج جستجو برای نام وی شامل پروفایل های فیس بوک و توییتر وی است. به علاوه، نوار کناری بیوگرافی را در سمت راست بررسی کنید. آیکون های اجتماعی نیز وجود دارد که به شبکه های مختلف وی پیوند دارند. وقتی کاربران به دنبال شخصی می گردند، این یکی از اولین چیزهایی است که می خواهند ببینند.

سئو

در هر صورت، روشن است که چرا سئو به یک کار تمام وقت تبدیل شده است. تاریخچه آن همچنان به تکامل ادامه خواهد داد و اجرای خوب آن به سطح بالایی از مهارت، اخلاق و فن آوری نیاز دارد.

 

**  پیشنهاد دوره : دوره آموزش جاوا اسکریپت

جمع‌بندی تاریخچه سئو

گوگل موقعیتی را متوجه شد که بقیه موتورهای جستجو آن را ندیده بودند، آن ها شروع به‌روز رسانی الگوریتم های خود کردند که نتیجه ی آن کیفیت و محتوای مرتبط برای کاربران بود و آن ها را به آنچه که واقعا می خواستند متصل می کرد. از آن زمان تا کنون صدها الگوریتم تغییر کرده اند و خدمات متنوعی از طرف گوگل به کاربران داده شده است

و به همین سرعت سئو در حال پیشرفت و تکامل می باشد و افراد را مجبور به کشف استراتژی های جایگزین می کند.

در مجموع تاریخچه سئو به ما می آموزد که همیشه اصول و ارزش کار را بر اساس بازدید کنندگان قرار دهیم، بر خلاف برخی افراد که تنها موتور های جستجو را در بهینه سازی مد نظر می گذارند.

اما الگوریتم های بعدی چیست ؟

شاید باورش سخت باشد اما به نظر می رسد تغییرات بیشتری را در زمینه سئو پیش رو داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *