آموزش طراحی وب, آموزش برنامه نویسی, آموزش سئو, آموزش هاست و دامنه, آموزش وردپرس

CDN‌ چیست؟ مزایا و معایب شبکه توزیع محتوا

بخش‌های مختلف CDN

سرعت بالای بارگذاری وبسایت، یکی از دغدغه‌های اصلی توسعه‌دهندگان وبسایت است. این فاکتور، هم روی تجربه‌ی کاربری تاثیر زیادی دارد و هم گوگل از آن برای اعتباردهی به وبسایت استفاده می‌کند. فاصله‌ی جغرافیایی از سرور مرکزی و ترافیک، از اصلی‌ترین عواملی هستند که روی سرعت بارگذاری تاثیر می‌گذارند. شبکه توزیع محتوا یا CDN (Content Delivery Network) برای حل این چالش‌ها تشکیل شده است. در ادامه، بررسی می‌کنیم که استفاده از CDN می‌تواند چه مزایا و معایبی برای وبسایت شما داشته باشد. همچنین با چند مورد از ارائه‌دهندگان این سرویس بیشتر آشنا می‌شویم.

تفاوت CDN و سرور مرکزی

CDN چیست؟

شبکه‌های توزیع محتوا، گره‌هایی توزیع‌شده به صورت جغرافیایی هستند که بار ترافیک را از سرور اصلی، بین سرورهای پراکنده توزیع می‌کنند. CDNها، گره‌های شبکه‌ای هستند که در بخش‌های مختلف دنیا توزیع شده‌اند. با اتصال سرور مرکزی وبسایت به یک سرویس DNS، کاربرها، محتوای وبسایت را از نزدیک‌ترین سرور به محل زندگی خود دریافت می‌کنند. تشخیص محل جغرافیایی، با استفاده از داده‌های مخابراتی (ISP) محل اتصال خواهد بود.

این موضوع باعث می‌شود تا سرعت بارگذاری وبسایت برای کاربرهای مختلف در سرتاسر دنیا، تفاوت چندانی نداشته باشد. همچنین با کاهش ترافیک از سرور مرکزی، احتمال ایجاد اختلال در وبسایت، یا به اصطلاح Down شدن آن نیز کاهش می‌یابد.

سیستم توزیع محتوا (CDN) چگونه کار می‌کند؟

شبکه‌های توزیع محتوا، در نقاط مختلف دنیا قرار دارند. هر CDN یک کپی از محتوای وبسایت شما روی خود ذخیره می‌کند. برای همین، کاربرهای مختلف از سراسر دنیا، وقتی نام دامنه‌ی شما را در مروگر خود وارد می‌کنند (برای آشنایی با دامنه‌های اینترنتی و نحوه‌ی کار آن‌ها، می‌توانید سری به مقاله «دامین چیست» بزنید)، نیازی به اتصال به سرور مرکزی ندارند. بلکه می‌توانند محتوای مورد نظر را از نزدیک‌ترین گره شبکه‌ای (Node) دریافت کنند. این سرورهای محلی، نقطه‌ی حضور یا PoP Site نام دارند.

با توجه به این که سرویس CDN را از چه شرکتی تهیه کرده باشید، تعداد PoPهای شما مختلف خواهد بود. واضح است که هر چه تعداد این نقاط بیشتر باشد، سرعت بارگذاری وبسایت شما در نقاط مختلف دنیا هم اختلاف کمتری خواهد داشت.

نحوه کار شبکه توزیع محتوا CDN

چرا بهتر است برای وبسایت از CDN‌ استفاده کنیم؟

در ابتدای متن هم گفتیم که سرعت لود بالا، باعث می‌شود هم کاربران شما تجربه‌ی بهتری داشته باشند و هم رتبه‌ی شما در موتورهای جستجو بهبود می‌یابد. علاوه بر این، اگر وبسایت شما کاربران بین‌المللی زیادی دارد، استفاده از فقط یک سرور مرکزی، می‌تواند ترافیک وبسایت شما را تا حد زیادی افزایش دهد. این موضوع می‌تواند سرور شما را دچار اختلال کند. استفاده از CDN با توزیع ترافیک بین سرورهای مختلف، این چالش را حل می‌کند.

همچنین کاهش ترافیک سرور اصلی وبسایت شما، می‌تواند امکان حملات DDoS را نیز به حداقل برساند. یعنی DNSها روی امنیت وبسایت شما و اطلاعات کاربرانتان نیز تاثیر بسیار مثبتی دارند.

در ادامه، برخی از مزایای استفاده از شبکه تولید محتوا را بیشتر بررسی می‌کنیم.

مزایای استفاده از CDN

در بالا، با برخی از مزایای استفاده از این سرویس، به صورت مختصر آشنا شدیم. در ادامه، این موارد را به طور دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

بهبود سرعت بارگذاری وبسایت برای همه‌ی کاربران

برای بهبود سرعت بارگذاری وبسایت، هم راه‌های برنامه‌نویسی و تکنیکال وجود دارد، و هم می‌توانید با انتخاب هاست مناسب، این فاکتور را بهبود ببخشید (برای آشنایی با ویژگی‌های هاست مناسب، می‌توانید مقاله‌ی «هاست چیست» را مطالعه کنید). اما در صورتی که بهینه‌ترین کد را برای وبسایت بنویسید و وبسایت خود را روی سریع‌ترین هاست بارگذاری کنید، باز هم با افزایش ترافیک، یا دور شدن فاصله‌ی کاربران از سرور مرکزی، سرعت بارگذاری وبسایت شما کاهش می‌یابد.

می‌دانیم که گوگل برای اعتباردهی به وبسایت شما، به فاکتورهای جغرافیایی نیز اهمیت می‌دهد. یعنی اگر وبسایت شما، برای کاربران با IP ایران در رتبه‌های بالا نمایش داده شود، به این معنی نیست که در کشورهای دیگر نیز در نتایج بالای موتور جستجو باشید. به این نکته هم توجه کنید که در کشور ایران، تعداد زیادی از کاربران با فیلترشکن وبگردی می‌کنند. DNS باعث می‌شود سرعت بارگذاری شما در نقاط مختلف جهان، تقریبا یکسان باشد. برای همین اعتباری که از گوگل برای سرعت بارگذاری می‌گیرید، پایداری بیشتری خواهد داشت.

کاهش ترافیک سرور اصلی

CDNها، یک کپی از تصاویر، ویدیوها و دیگر محتواهای وبسایت شما روی سرورهای خود ذخیره می‌کنند. فقط بعضی موارد مثل کدهای HTML یا اطلاعات کاربران را از سرور مرکزی دریافت می‌کند. برای همین بار ترافیک از سرور اصلی کاهش پیدا می‌کند. استفاده از DNSها، با توجه به این که باعث می‌شود کاربر دیتا را از سرورهای محلی دریافت کند، هزینه‌ی اینترنت وی را نیز کاهش می‌دهد.

همچنین با کاهش ترافیک وبسایت شما روی سرور مرکزی، هزینه‌هایی که شما برای هاستینگ پرداخت می‌کنید نیز کاهش خواهد یافت.

پایداری دسترسی کاربران به وبسایت

یک سرور، به دلایل مختلفی ممکن است برای مدت زمانی، دچار اختلال شود و کاربران نتوانند به محتوای وبسایت‌های میزبانی‌شده روی آن دسترسی داشته باشند. اما در صورتی که از شبکه توزیع محتوا استفاده کنید، این چالش به طور کامل حل خواهد شد. چرا که در صورت اختلال روی یک گره از شبکه، کاربران به راحتی به سرور مرکزی، یا نزدیکترین DNS موجود، وصل می‌شوند و اطلاعات وبسایت را دریافت می‌کنند.

امنیت در برابر حملات

یکی از رایج‌ترین حملات در سطح وب، حملات DDoS است که با ارسال درخواست‌های قلابی در اندازه‌های بسیار زیاد، سرورهای شما را دچار اختلال می‌کند. استفاده از CDN، باعث می‌شود انجام چنین حملاتی، عملا ممکن نباشد.

معایب استفاده از CDN

از لحاظ فنی، استفاده از سرویس‌های شبکه‌ای توزیع محتوا، هیچ ضرری برای وبسایت شما نخواهد داشت. اما مسئله این است که ممکن است این کار، هزینه‌هایی برای شما به همراه داشته باشد. یا در صورتی که از CDNهای ایرانی استفاده نمی‌کنید، امکان اختلال در دسترسی به برخی از داده‌های وبسایت وجود خواهد داشت. خبر خوب این است که هم سرویس‌های CDN رایگان در بازار وجود دارد. هم این که شرکت ایرانی ابرآروان، به وبمستران ایرانی، سرویس‌های شبکه توزیع محتوا ارائه می‌کند. در ادامه، چند تا از این سرویس‌دهنده‌ها را بررسی می‌کنیم.

مقایسه سرور مرکزی و استفاده از سرویس CDN

از کجا CDN تهیه کنم؟

سرویس‌دهنده‌های زیادی در جهان هستند که برای کاربران خود CDN ارائه می‌کنند. برخی از این سرویس‌های رایگان است و برخی دیگر پولی. برخی از معروف‌ترین سرویس‌های CDN جهان هم اختصاصی یک شرکت، یا کشور خاص است. در ادامه، برخی از معروفترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

CDN کلودفلر

معروف‌ترین سرویس CDN درجهان مربوط به کلودفلر است. سرورهای این شرکت در ۱۹۳ کشور جهان توزیع شده است. نکته‌ی مهم این است که می‌توانید به صورت رایگان از CDNهای این شرکت هم استفاده کنید. اما خدمات رایگان آن، بیشتر روی امنیت سایت شما تاثیرگذار است و برای شرکت‌های ایرانی، روی سرعت بارگذاری، تاثیر چندانی ندارد.

CDN گوگل

CDN گوگل از سرویس‌های اختصاصی که برای وبسایت‌های خود این شرکت استفاده می‌شود و در نقاط مختلف دنیا توزیع شده است. برای همین است که تحت هر شرایطی و در هر جای دنیا که باشید، وبسایت گوگل، سریع‌ترین بارگذاری را دارد.

CDN چایناکش

این سرویس CDN، برای وبسایت‌های چینی ارائه‌ی خدمات می‌کند و یکی از گسترده‌ترین CDNهای موجود در جهان است.

CDN ابرآروان

خبر خوب این که در این بازار، سرویس‌دهنده‌ی ایرانی هم وجود دارد. با استفاده از سرویس شبکه توزیع محتوای ابرآروان می‌توانید به راحتی سرور مرکزی خود را به CDN وصل کنید. این کار، سرعت بارگذاری وبسایت شما در داخل و خارج کشور را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد. نکته‌ی قابل توجه این است که می‌توانید علاوه بر سرویس‌های شرکتی و سازمانی، از CDN رایگان این شرکت نیز برای وبسایت خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *